Prof. Adriana Iancu, cadru didactic în LLI Academy, le transmite un mesaj elevilor care mâine încep Evaluarea Națională, un examen care vine cu emoții pentru copii și părinți, dar care poate aduce și multă bucurie:
”Mâine, încă o generație de absolvenți de clasa a VIII-a va trăi emoțiile examenului de Evaluare Națională. Ce se repetă în fiecare an? Emoțiile. Această constantă pe care noi, părinți și profesori, o gestionam cu greu și despre care le spunem copiilor că nu trebuie să o ducă în sala de examen, în loc să le spunem că ea face parte din examen și, mai ales, din procesul lor de formare!
Da, emoțiile fac parte din fiecare din noi, ne definesc și ne construiesc. De ce le spunem altceva? Pentru că reprezintă necunoscuta, zona aceea pe care nu o putem controla. Am văzut anul acesta, poate mai mult decât în alți ani, copii care erau într-o goană după meditații, după păreri ale unor profesori care apăreau în spațiul public, după culegeri și modele…. după orice. M-am întrebat de ce. Și am înțeles că este o reacție a unui adult din spate care nu-și poate el controla emoțiile, care, lipsit de predictibilitatea unui sistem, se lasă purtat de val. Și uneori uită.
Uită că are un copil care a construit în pași mai mici sau mai mari, care a petrecut doi ani și ceva de gimnaziu în fața unui ecran, care în cei doi ani nu a fost pus în contact cu emoțiile unei examinări într-o sală de clasă și care a învățat mai greu să se cunoască pe el în situații-limită și să își construiască mecanisme de gestionare a emoțiilor.
Ce ar trebui să le spunem elevilor care intră mâine în evaluare? Exact aceste lucruri: că sunt puternici, că presiunea din acest an a fost o reacție a unor adulți care au uitat că ei sunt puternici, că ar trebui să respire adânc și să intre în examen conștienți de cât de mult au evoluat și că avem încredere în ei!
Ce le doresc elevilor mei care mâine intră în sala de examen? Să se bucure de subiect, să exprime clar ce gândesc și cum gândesc, să fie atenți și să accepte emoțiile unui examen. Dincolo de acestea, îmi doresc ca părinte și ca profesor să se corecteze conform baremului, să se aprecieze măsură în care competențele necesare au fost atinse și nu șablonizarea.
Mult succes, dragilor și așa cum v-am transmis fiecărui dintre voi: am încredere că mâine veți răspunde cerințelor așa cum puteți voi mai bine! Examenul de mâine este doar o treaptă în drumul vostru! Pășiți cu încredere pe ea și cu spatele drept!