Ce elevi vrem în clasă?

Ce elevi vrem în clasă? Se discută mult în prezent despre implicarea elevilor la școală. Acest concept a devenit central în orice dezbatere despre educație. Mircea Radu, profesor de științe sociale la Little London, ne explică ce înseamnă, de fapt, implicarea și cum putem să o definim mai clar.

Implicarea elevilor: un subiect central în educație

Este adevărat, implicarea elevilor este un subiect central în orice dezbatere despre educație. Se consideră că elevii să fie implicați la școală, să fie preocupați de activitățile din clasă și să fie mai activi și cel puțin teoretic, și legal, întreg sistemul educațional ar trebui să fie orientat spre interesul major al elevului. Oare care este acum interesul major al generațiilor de elevi?

Acest murmur tacit m-a făcut să cercetez științific și empiric acest domeniu. Am descoperit câteva perspective paradoxale care cred că ar trebui să ne angreneze în dezbateri pragmatice despre cum conceptualizăm și, implicit, evaluăm implicarea educațională a elevilor.”

Ce elevi vrem în clasă?

„În cercetarea realizată în 2018, cu sprijinul comunității Little London, am descoperit că un elev implicat este descris de părinți și cadre didactice prin următoarele comportamente:

• Să arate respect și considerație față de profesor în timpul orelor

• Să arate respect și considerație față de ceilalți colegi în timpul orelor

• Să se simtă liber să comunice în timpul orelor, pe baza discuțiilor propuse

• Să respecte regulile clasei

• Să accepte opinii diferite de ale lui

• Să respecte termenele de predare a sarcinilor

Adaptarea școlii la nevoile generației Alfa

Bănuiesc că deja ați observat și dumneavoastră că aceste comportamente surprind relaționarea pozitivă ca fiind esențială în parcursul educațional. Pe de altă parte, comportamentele implică mai degrabă o atitudine pasivă, decât o participare, o antrenare vizibilă și evidentă în deciziile și activitățile educaționale. Mai ales că printre comportamentele cele mai puțin relevante pentru a defini implicarea educațională a elevilor se regăsesc, în viziunea adulților, următoarele:

• Să participe la activități extrașcolare

• Să participe la activitățile Consiliului Elevilor

• Să anunțe evenimente personale care pot influența implicarea educațională

• Să fie implicat în deciziile ce privesc administrarea și organizarea disciplinei

• Să aleagă tematica de studiu

Această viziune poate fi completată și dezvoltată prin contexte de exprimare prin care elevii să aibă posibilitatea să exerseze decizia, alegerea și gestionarea asumată a unui proces educațional complet și complex.

Specific vorbim de a completa curricula obligatorie și cea decisă de școală cu activități/cursuri aplicative pe care elevii să le aleagă independent de școală în funcție de nevoile, interesele și pasiunile acestora, adecvate generației Alfa. Printre acestea regăsim: digitalizare, fluiditatea identității, dinamica în piața muncii, flexibilizarea rolurilor profesionale și sociale, evoluția tehnologiei și progresul cunoașterii, multitasking-ul, conectare globală și diversitate, sustenabilitate și conștientizare socială, inteligență artificială și automatizare.

Așadar, ce elevi ne dorim de fapt în clasă? Adaptați la caracteristicile generației profesorilor lor sau la generația din care fac ei parte?”

Scroll to Top