Subiectul delicat al mutării copilului de la o școală la alta este abordat de Marcel Bartic, Directorul LLI Academy într-un interviu pe site-ul Educație Privată.
Care sunt principalele aspecte de care trebuie să ții cont, care sunt plusurile și minusurile, când este recomandat să schimbi școala sunt doar câteva dintre subiectele discutate.
Și în plus, dl. Director vorbește și despre cum abordează LLI Academy integrarea unui copil nou în școala noastră.
Care sunt semnele că trebuie să iei în calcul schimbarea școlii pentru copilul tău?
În viața noastră cea de toate zilele, școala este acel loc în care așteptăm să se întâmple învățare. Educație. Cunoaștere. Este o perspectivă, să recunoaștem, mai degrabă instituțională și circumscrie un spațiu asupra căruia se proiectează așteptări, satisfacții, nemulțumiri, statistici și reforme.
În general, cam tot ce nu are legătură cu trăirile, speranțele sau bucuriile unui copil.
Nu-ți dai seama cu adevărat ce înseamnă școala pentru el decât atunci când, din diferite motive, trebuie să-l muți de acolo. Atunci descoperi cât de trainică era prietenia cu colegul de bancă. Cât de atașat era de doamna învățătoare. Ce mult îi plăcea în acel colț din curtea școlii, în care obișnuia să-i vadă pe elevii mai mari jucând fotbal. Atunci îți dai seama cât de mult ține la statutul lui de cel mai bun elev la istorie din clasă. De informaticianul clasei. Sau poetul acesteia. Motiv pentru care fetele îl priveau, poate, uneori, cu oarecare simpatie.
Sigur, viața te pune uneori în situația în care trebuie să te muți din cartier. Poate ți-ai schimbat job-ul sau pur și simplu nu ești convins că școala în care învață copilul tău este cea mai potrivită pentru el. Cea din urmă constatare e și cea care, nu-i așa, te pune cel mai mult pe gânduri. E firesc ca un copil să aibă indispoziții, nemulțumiri referitoare la dascălii sau colegii lui. Unele trec mai ușor, altele mai greu. De aceea e, poate, bine să nu te pripești cu decizia de a schimba școala. Uneori, ceea ce azi pare sfârșitul lumii, mâine nu mai e decât un foc de paie. O hotărâre ca asta trebuie luată la calm, rațional și echilibrat. Pentru cei mici, este fundamental ca actul de educație să se facă într-un mediu stabil. Atât școlar cât și familial.
Pe de altă parte, situațiile tensionate care se prelungesc foarte mult și produc deja efecte vizibile în dezvoltarea copilului (apatie, stres, scăderea interesului față de învățare, situații conflictuale fără perspectiva unei rezolvări) impun o schimbare.
Indiferent de rațiunile care au dus la această decizie, te gândești deja la etapele necesare unui astfel de pas. Prima este cea legată de formalitățile necesare.
Care este cea mai potrivită perioadă a anului școlar pentru o asemenea decizie?
Recomandabil ar fi ca schimbarea să se facă în vacanța intersemestrială sau vacanța de vară. Birocrația și aprobările nu ar fi impedimente de netrecut, dacă vorbim de elevii din clasele de primar și gimnaziu. Important e să fie locuri disponibile la școala în care doriți să vă transferați copilul. Cu o cerere adresată direcțiunii, prin care anunțați intenția de transfer și un schimb de documente între cele două școli, lucrurile se rezolvă destul de repede. Dacă vorbim despre un elev de liceu, atunci trebuie un plus de atenție la profil și la specializarea inițială. Dacă acestea diferă de cele din noua școală, atunci vor fi necesare niște examene de diferență. Evident, transferul se face în funcție de numărul de locuri disponibile și, poate, așa cum se întâmplă la unele licee din țară, și de media de admitere la liceu.
Dacă graba este mare și nu mai puteți aștepta până la vacanță, să știți că există și posibilitatea unui transfer în timpul anului școlar. E adevărat, ceva mai restrictivă. Pe lângă detaliile amintite mai sus, va trebui să demonstrați fie că vă schimbați domiciliul, fie că e vorba de o situație medicală, care necesită musai o altă școală, mai potrivită cu nevoile copilului. Pentru orice alt gen de situație e nevoie de o aprobare din partea inspectoratului școlar.
Cum ne pregătim copiii pentru despărțirea de vechea școală, pentru a le face tranziția mai ușoară?
E foarte important ca transferul să fie discutat cu cel mic. Decizia trebuie luată împreună și cântărită bine. Chiar dacă nu arată întotdeauna, copiii resimt schimbările din viața lor. Evitați să-i prezentați noua școală ca o pedeapsă. “Uite ce pățești, dacă n-ai învățat!…”. “N-ai fost cuminte, de aia mergi acolo”. Încercați să găsiți partea pozitivă. Își va face prieteni noi. Poate au un laborator de științe foarte fain. Poate mai sunt doi copii din cartier, care învață deja acolo. Poate e o școală în care vechea lui pasiune pentru limba engleză va găsi o super profesoară! Plus că, în definitiv, școala cea veche nu pleacă nicăieri! Nu ne place, ne întoarcem înapoi! Iar la zilele de naștere ale colegului de bancă putem merge și de acum înainte.
Serios, nu e ca și cum am pleca pe Lună…
Cum ar trebui să fie ei primiți în noua școală și ce trebuie să facă profesorii pentru a-i ”aclimatiza”?
Școala la care se transferă cel mic trebuie să aibă, de asemenea, un plus de atenție la etapa de acomodare. Ar fi de ajutor aici o discuție între părinți și profesorii clasei despre interesele și pasiunile copilului. Despre ceea ce îi trezește entuziasm atunci când interacționează cu profesorii și materiile lor. E important ca primii pași într-un colectiv nou de elevi să se facă evidențiind calitățile noului venit. Abilitățile lui la o anumită materie. Priceperea lui la un anumit sport sau instrument muzical. Orice îl va face să se simtă mai sigur pe el. Iar ceilalți copii îl vor accepta mai ușor. Îl vor integra mai repede în grupul “matematicienilor”,“fotbaliștilor” sau al celor pasionați de un anumit gen de muzică. Ar fi bine ca dascălii să-i dea un răgaz pentru a se obișnui cu noul sistem de predare și evaluare. Sunt binevenite discuțiile individuale și, dacă e nevoie, de mici sesiuni de recuperare a materiei, acolo unde e cazul. Chiar să-l băgăm din prima la proba de calificare pentru olimpiada națională de geografie nu e cea mai inspirată alegere. Dați-i timp, domnilor profesori. Ajutați-l să-și facă prieteni în clasă. Fiți unul dintre prietenii lui!
Uneori, asta contează mai mult decât orice.
Este diferită adaptarea unui copil provenit din sistemul public față de cea unui elev care vine de la o altă școală privată?
Adaptarea la noul mediu educational depinde, evident, de personalitatea și particularitățile de dezvoltare ale fiecărui copil. Unii se vor obișnui mai rapid. Alții nu. Nu există o rețetă perfectă care să grăbească lucrurile. De regulă, pentru elevii care fac transferul între două școli particulare, procesul de integrare se derulează mai repede. În cele mai multe dintre aceste instituții, există proceduri clare de integrare, un program și o rutină cumva asemănătoare. Copiii care vin din școli publice au surpriza unor clase cu elevi mai puțini. De obicei, în jur de 15-20 de elevi. Un program educațional integrat, cu ore de teme și masă incluse. Cluburi sportive sau de cunoaștere în programul de după amiază. Și, uneori, acreditări internaționale care deschid porțile pentru experiențe de învățare inedite și provocatoare. Sigur, toate acestea nu trebuie luate ca o realitate indubitabilă cât, mai degrabă, ca un angajament al unei instituții care își propune o altfel de educație. Până la urmă, omul sfințește locul. Nu există sisteme de învățământ infailibile. Nu există școli perfecte sau școli complet ratate.
Acolo unde simți că entuziasmul, rigoarea academică și onestitatea sunt prezente într-o cantitate mai mare, ai cumva și sentimentul că ești acolo unde trebuie.
Cum sunt primiți în LLI Academy elevii sosiți de la alte școli?
În Little London International Academy, părinții interesați de un transfer al copilului lor au posibilitatea de a testa programul educațional printr-o zi de probă. Cel mai bun marketing al școlii ți-l face școala însăși. Oricât de sofisticat și profesionist ți-ar putea prezenta cineva o filosofie educațională, cea mai bună descriere ți-o face tot propriul copil, după o zi în care participă la ore și își cunoaște colegii și profesorii. Vede școala așa cum e ea, fără farduri și machiaje. Pentru că doar în acest fel ai un acces real la atmosfera din interior. La cultura organizațională a școlii.
Există vreo diferență de ordin curricular între LLI Academy și școlile publice?
Școala Little London respectă și urmează curriculumul național. În definitiv, mulți dintre absolvenții ei vor dori să acceseze universități românești și cariere în acest spațiu geografic și cultural. Nu e nimic greșit în asta, dimpotrivă. Avem o țară, hai să avem grijă de ea. Cum? Prin educație. Salvarea noastră ca națiune nu stă în biletul de avion spre Europa de Vest ci în desenele copilului de grădiniță, care își imaginează pomi verzi, raze de soare și români fericiți. Aici, acasă.
Lumea e însă tot mai mică. Accesul la informație printr-un click și posibilitatea de a călători oriunde pe glob deschide porțile unui univers cultural, pe care ar fi greșit să nu-l cunoaștem. În Little London, provocarea unui act educațional aliniat unor standarde internaționale a fost primită cu entuziasm de echipa de profesori. Eforturile din ultimii ani și-au arătat roadele prin obținerea acreditării din partea Organizației Bacalaureatului Internațional (IBO) pentru ciclul primar (PYP – Primary Years Programme).
În cazul în care noii elevi provin de la școli private cu o altă arhitectură curriculară, cum decurge procesul de înscriere și adaptare?
Nu o dată, s-a întâmplat ca părinți veniți din străinătate sau din alte sisteme educaționale din România să-și dorească să ni se alăture. Pe lângă inevitabilul proces de adaptare emoțională, ce presupune toți pașii descriși mai devreme, e bine de știut că trebuie parcursă o procedură de echivalare a studiilor. Nu e nimic de speriat. Sunt necesare actele de studii de la școala de la care se face transferul și o traducere legalizată a acestora. Fie că sunt rapoarte de evaluare, fie că sunt pur și simplu adeverințe de studii, acestea trebuie să redea progresul academic (exprimat, dacă este cazul, prin note sau calificative). Ulterior, administrația școlii ia legătura cu inspectoratul școlar, care va asigura accesul la cel mai apropiat nivel de învățământ de vârsta și achizițiile școlare ale copilului. Aprobarea se obține în curs de câteva săptămâni. Până la înscrierea în mod oficial în registrul matricol, elevul are statutul de audient. Participă la cursuri și poate fi evaluat dar notele i se trec într-un catalog provizoriu.
Care sunt condițiile de înscriere și cum pot lua legătura cu școala părinții interesați?
Trebuie doar să iei legătura cu reprezentanții școlii noastre. După ziua de probă, de care îți povesteam mai devreme, ne poți comunica decizia prin completarea formularului de înscriere și transmiterea acestuia către secretariat. În termen de trei zile, îți vom comunica dacă sunt locuri disponibile. Dacă nu mai sunt, te vom trece pe o listă de așteptare. Te vom informa cât se poate de repede dacă se eliberează vreun loc.
Până la urmă, și din cartierul în care se află școala noastră se mai pot muta familii în altă parte.
Dar entuziasmul, rigoarea academică și onestitatea noastră rămân, și pe mai departe, aceleași.
Crezi că e timpul să schimbi ceva în educația copilului tău?