Săptămâna emoțiilor – Ce sunt emoțiile?

Săptămâna emoțiilor a fost dedicată experiențelor diverse și emoțiilor care ne însoțesc la fiecare pas în drumul nostru. Simțim bucurie, tristețe sau chiar frică. Putem să simțim emoții total diferite, chiar dacă suntem puși într-o situație identică. De ce? Emoțiile sunt creații ale creierului nostru, fiind rezultatul modului în care acesta interpretează senzațiile fizice și gândurile noastre.

În Săptămâna emoțiilor, consilierii școlari a avut în vedere diverse activități, adaptate la vârstele copiilor. Scopul acestora a fost să îi ajute pe elevi să se cunoască mai bine, să se familiarizeze cu emoțiile și să învețe să le gestioneze. Tot în acest sens, activitățile desfășurate de consilierii școlari ajută la facilitarea comunicării deschise între adulți și copii. În același timp, copilul este ajutat să se vindece de anumite angoase și frustrări. Acesta este sprijinit să înțeleagă ceea ce simte și să găsească sursa dezechilibrelor, pentru a le putea ține sub control.

Ce sunt emoțiile?

Emoțiile reprezintă felul în care creierul nostru interpretează. Sunt senzațiile fizice pe care le resimțim. Sunt diferitele gânduri pe care le avem.

Sarcina principală a creierului tău este să te mențină în viață și într-o stare de bine. Pentru a realiza acest lucru, monitorizează în mod constant lumea interioară și exterioară. De altfel, redistribuie energie acelei părți a corpului care are cea mai mare nevoie de ea. Nu este necesar să fii expus la o situație fizică pentru ca emoțiile să-și facă apariția. De multe ori, este suficient să ai anumite gânduri, iar emoțiile își vor face apariția. Dacă te gândești că ești în pericol, frica își va face apariția. Dacă te gândești că ai obținut ce ți-ai dorit, bucuria va fi prezentă.

În funcție de modul în care creierul creează emoții bazate pe gânduri, doi oameni care experimentează aceeași situație pot avea emoții diferite. În baza a ceea ce gândim, ce simțim, dar și a experiențelor trăite anterior, creierul nostru va „genera” diferite emoții.”Geanina Dănilă, consilier școlar

Activitățile din Săptămâna emoțiilor – gimnaziu/liceu

„În cadrul Săptămânii emoțiilor, adolescenții au experimentat contactul cu emoțiile lor prin activități de modelaj și creație. Aceste tipuri de activități le oferă adolescenților o modalitate tangibilă de a-și exprima emoțiile și de a le exterioriza. Prin modelarea lutului și plastilinei, ei au avut ocazia de a-și externaliza emoțiile negative sau confuze, dar și de a crea lucruri frumoase care să reprezinte emoțiile pozitive. Acest proces de creație i-a ajutat să-și identifice și să-și exploreze mai profund stările interioare.

De asemenea, am organizat activități în care adolescenții și-au conștientizat fricile scriindu-le pe baloane pe care le-au eliberat în aer. În timpul acestei activități, ei au fost încurajați să identifice fricile lor, să le exprime și să le elibereze. A fost un moment puternic pentru mulți dintre ei, în care au simțit că lasă în urmă o povară și că pot merge mai departe fără acele frici.” Anca Dumitrașcu, consilier școlar

Elevii din ciclul gimnazial au accesat în Săptămâna emoțiilor, prin atelierele de creație și modelaj, emoțiile proprii și emoțiile colegilor. Cu ajutorul modelajului au învățat să își exprime emoțiile pozitive și negative, să înțeleagă ce simt, de ce simt, când și unde se reflectă emoția în corp, să depășească mai ușor stările neplăcute.

Exercițiul de creație a mandalelor i-a ajutat să-și elibereze emoțiile prin culoare și să își mențină atenția pe momentul prezent. Această tehnică ajută la creșterea stimei de sine, vindecarea anxietății, a sentimentului de inferioritate. De asemenea, prin Portretele de lucru, elevii au descoperit cum ne putem da seama de emoțiile, sentimentele și trăirile unei persoane în funcție de limbajul corpului.” – Geanina Dănilă, consilier școlar

Activități în Săptămâna emoțiilor pentru ciclul primar

La nivelul ciclurilor preschool și primar, copiii au descoperit varietatea de emoții pe care o poate simți o persoană, dar în același timp au aflat cum pot identifica, în funcție de situație, emoția pe care o simt. Copiii au descris cum se vede, se aude și se simte în corp fiecare emoție. Mai mult, am gândit împreună strategii de gestionare a momentelor dificile.

Fie că este vorba despre o îmbrățișare, o conversație sau, din contră, împărtășirea unui moment de relaționare în liniște, fie că aleg să deseneze sau să mototolească o hârtie, fiecare copil a reușit să identifice persoanele și acțiunile ce le pot fi de ajutor. Iar atunci când valul de îngrijorare devine prea mare, așa cum au aflat elevii claselor I, aceștia au nevoie doar de o piatră a îngrijorărilor și de puțină magie.” Alesia Rădulescu, consilier școlar

Am observat impactul pozitiv pe care le-au avut aceste activități asupra adolescenților

Anca Dumitrașcu subliniază faptul că ne aflăm în fața unei generații de elevi avansate, extrem de inteligente. Această generație este dominată de tehnologie, petrecându-și majoritatea timpului pe platforme de socializare. Mediul educațional de la Little London oferă experiențe cu adevărat apropiate de autenticitatea umană prin activitățile pe care le facem în săptămânile dedicate naturii intrapersonale și interpersonale. Ca psiholog școlar, am observat impactul pozitiv pe care le-au avut aceste activități asupra adolescenților. Mulți dintre ei au fost mai deschiși în ceea ce privește experiențele lor emoționale. Activitățile i-au ajutat să se simtă mai conectați unii cu ceilalți și să creeze un mediu de înțelegere și de susținere reciprocă în școală.”

Scroll to Top