„Toleranţa este celălalt nume al libertăţii”. (Mahatma Gandhi)
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente
variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă
pentru o perioadă. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și
continuă, în absența unor manifestări specifice de intervenție. Așadar, bullying-ul are consecințe pentru
toată lumea chiar și pentru aceia care inițial nu par implicați. Bullying-ul lasă răni adânci, iar efectele pe
care le produce sunt pe termen lung.
În săptămâna anti-bullying la Little London International Academy am avut cu toate clasele – de la
primar până la liceu – discuții deschise despre efetele acetui fenomen asupra lor și a noastră, a tuturor.
Pentru a găsi metodele cele mai eficiente de a lupta împotriva acestei agresiuni a fost nevoie mai întâi să
învățăm să vprbim despre ea, despre efectele pe care le are asupra noastră, despre cum ne face să ne
simțim și să înțelegem de ce ne afectează atît de mult. Și fiecare a făcut asta așa cum i-a permis vârsta.
În timpul orei de Limba engleză, la clasa a V a, am vorbit despre emoții, despre cum le putem verbaliza,
despre ce simțim atunci când pun stăpânire pe noi. Ne-am oprit la emoțiile care ne destabilizează, cele
care ne agresează și le-am discutat în parte. Apoi, am desenat “Harta Ajutorului”, o activitate ce a avut
ca obiectiv căutarea ajutorului în situațiile problemă. Încurajarea copiilor să caute ajutor și să nu se
simtă singuri în problemele lor. I-am îndemnat să se gândească la toate persoanele, grupurile sau
serviciile diferite la care s-ar duce/pe care le-ar contacta într-o situație dificilă. Fiecare elev a desenat o
hartă a ajutorului și la final am realizat o hartă comună a ajutorului pentru toată clasa.
Am avut și o invitată specială: Ilinca Tăpălagă, o fostă elevă LLI, acum în clasa a XI a la Colegiul George
Coșbuc, care a răspuns întrebărilor copiilor și a povestit cum a resimțit ea diferența dintre abordarea
unei școli private versus o școală de stat din perspectiva emoțională.
Ora de franceza de marți a fost pentru clasa a XI a un schimb de experiențe și idei, tot împreună cu Ilinca
și colega ei, Riana Tănase. Fetele și-au împărtășit perspective și impresii legate de lumea adolescenței,
au vorbit despre a fi sau nu văzut de profesor, a fi sau nu liber in acțiunile tale, a avea sau nu sprijin în
devenirea și modelarea ca viitor adult.
Have you filled a bucket today? Aceasta a fost activitatea elevilor de la clasa a II a, care au citit o
poveste, iar la final au umplut cu fapte bune și desene găletușa unui coleg. A fost un proiect de artă
colaborativă, pe care l-am denumit ”Împreună împotriva bullying-ului.”
La clasa a XI a, profil Științe Sociale, Ana și Matei s-au întâlnt cu colegii de la clasa a VII a pentru a discuta
despre efectele pe termen lung ale acțiunilor de bullying, din perspectiva persoanlă, împărtășind fiecare
ce a însemnat experiența gimnaziului, vorbele, comportamentele primite de la unii colegi sau ce-au
conștientizat mai târziu că au creat chiar ei în relația cu alți copii. Au fost autentici și foarte sinceri în a-și
exprima trăirile. Discuția a fost benefică, copiii de clasa a VII a recunoscând că fiecare cuvânt agresiv
care le-a fost adresat a avut un efect puternic asupra lor și au înțeles cât de mult a însemnat renunțarea
la toate acele glume care de fapt rănesc.
Suntem încrezători că am făcut un pas în plus în săptămâna care a trecut, pentru a ajuta copiii să
înțeleagă mai bine efectele grave ale hărțuirii altor copii, indiferent de care parte a agresiunii s-ar afla.
Pentru că niciunuia nu-i face bine, fie victimă, fie agresor. Toți copiii au nevoie de iubire și susținere.