Acomodarea elevilor noștri cei mai mici în colectivitate

de Andreea Barbălată, profesoară pentru învățământ pre-primar, LLI Academy

Începuturile de an sunt mereu pline de emoții, temeri, întrebări și așteptări cu privire la noul capitol care urmează să se deruleze. Părinții sunt entuziasmați pentru cei mici și se bucură de reușitele lor, dar în același timp, este firesc să se uite cu inima strânsă la micuții lor cum pășesc spre sala de clasă în prima zi de școală. „Oare le va place?”, „Oare își vor face prieteni?”, „Se vor acomoda?” sunt unele dintre întrebările normale pe care mulți părinți le au la începutul anului școlar, și nu numai.

         Atunci când vine vorba de grădiniță, temerile se întâlnesc chiar și la cei mici. Ei pășesc într-un mediu necunoscut lor până atunci. Pentru a-i face pe copii să se simtă în siguranță, confortabili, și primiți cu căldură în comunitatea Little London International Academy, ușurăm procesul de acomodare cu ajutorul părinților.

         La fiecare început de an sau chiar semestru, personalul didactic este atent la nevoile de acomodare ale fiecărui elev în parte și comunică constant cu părinții. Sunt prezentate rutinele, programul și ritmul grădiniței, fiind învățate pe parcurs. În cazul copiilor care au nevoie de o acomodare lentă, accentul nu se pune pe rutine sau activitățile propuse de educatoare, ci pe siguranța emoțională a copilului. După caz, educatorul va semnala părintelui dacă elevul este copleșit de mediul nou și va propune o acomodare lentă, prin care el va fi lăsat la grădiniță pentru o perioadă scurtă de timp, stabilită în prealabil de către educator împreună cu părintele, și care va crește treptat, până când copilul va fi capabil să stea la programul complet și se va integra în grupă. Părintele va fi rugat să se asigure că poate ajunge la grădiniță în timp util atunci când personalul didactic consideră că este necesar. În experiența mea în învățământ, am observat că această metodă de acomodare s-a dovedit a fi eficientă, copiii devenind autonomi, simțindu-se complet în siguranță și câștigând încredere în personalul didactic.

         Această metodă este avantajoasă deoarece facilitează formarea parteneriatului dintre instituție și părinte. Din acest motiv, recomandăm părinților aflați în această situație este să colaboreze cu personalul didactic. Atunci când părintele este conștient de refuzul copilului de a intra în sala de clasă, se recomandă minimizarea disconfortului prin crearea unei rutine ce presupune prezența cadrului didactic în imediata apropiere a copilului pentru preluarea acestuia. Cadrul didactic, prin tehnici ce au la bază validarea emoțiilor copilului, are la îndemână metode necesare pentru introducerea acestuia în rutina activităților desfășurate la grădiniță.

Acomodarea celor mici la normele și rutinele sistemului educativ formal din Little London International Academy este prioritatea noastră, a cadrelor didactice, și de aceea suntem permanent atenți la nevoile specifice ale copiilor, venind în întâmpinarea și satisfacerea acestora prin utilizarea tuturor resurselor personale și profesionale pe care le avem la îndemână. Ne bucurăm să fim alături de copii prin acest mod în unele dintre cele mai importante momente ale copilăriei!

Scroll to Top